Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 april 2018

sanning och lögn - olikhet



Flann O'Brien (1911-1966) växte upp i en sträng katolsk skola, som vuxen blev det mycket pubar. Sanning är ett udda tal är en satir över gaeliska hjältesagor och en ung student i Dublin. O'Brien är inspirerad av James Joyce.
August Strindberg hade ungefär 3 000 böcker i sitt tredje bibliotek, tidigare hade han flyttat flera gånger och pantsatt sina böcker för att få pengar. Av dessa böcker är ca 600 skönlitteratur, resten olika faktaböcker. Strindberg läste flitigt och gjorde anteckningar i sina böcker.  Ett forskningsområde att studera när han skriver "Skit" och "Lögn!" i marginalen.


Varken jag eller Enligt O är duktiga på att ljuga, men lögner och sanningar finns i kulturens värld.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag tror nog att de flesta människor kan ljuga. att anteckna i sina egna böcker är högst tillåtet, tycker jag

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har inte mycket att vinna med lögner... Vissa begagnade böcker är så fina och intressanta med sina personliga notisar.